Gezonde vetten

Waarom gebruik ik nooit olijfolie om te bakken ?

Waarom gebruik ik nooit olijfolie om te bakken ?

Olijfolie is een bron van goede vetten, dat staat buiten kijf. Ze bevat vitamine E en vitamine K, zit boordevol antioxidanten en bevat dan ook nog eens de "goede vetten", Omega 3 en Omega 6 (goede vetten zijn vetten die onze 'slechte cholesterol' doen dalen).

olive-oil-968657_1280

Maar heb je ooit al gehoord van "Transvetten" ? Transvetten zijn aan de basis onverzadigde vetten (dus goede vetten) die door foute bewerking (te lang verwarmen op te hete temperatuur) slechte vetten worden en zo hetzelfde effect krijgen als slechte 'verzadigde' vetten. M.a.w. ze doen de slechte cholesterol in ons bloed stijgen en hebben dus een negatieve invloed op hart- en vaatziekten.

Olijfolie bereikt al een te hoge temperatuur vanaf 70° - 80° (elke soort, zowel de extra vièrge als de geraffineerde !!).

Elke bereiding in de oven of op het vuur die dus boven deze temperatuur gebeurt - en zeg nu zelf, dat zijn quasi alle bereidingen - maken van onze lekkere olijfolie dus een slechte olie.

Daarom gebruik ik voor mijn bereidingen steevast een andere plantaardige olie die wel mag gebruikt worden op hogere temperatuur, zoals zonnebloemolie, rijstolie, koolzaadolie, avocado-olie, &hellipWinking.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je olijfolie niet mag gebruiken.
Integendeel ! De smaak is immers heel lekker en gezond.

Maar werk je ovenschotel af met een scheutje olijfolie nadat je hem uit de oven haalt. Of giet nog een eetlepel olijfolie over je gerecht nadat je het van de pan hebt gehaald, of voeg het toe op het einde van de bereiding, wanneer je nog even omroert en dan alles van het vuur haalt, zodat de olie geen tijd krijgt om te verhitten.

En uiteraard is ze ook een topper in alle koude bereidingen.

Genieten dus, maar op een gezonde manier !