Tips

Gezonde knabbel

TIP VAN DE DAG : APERITIEFTIJD ? MET Z'N ALLEN AAN DE BABYKNABBELS !

De zomer leent zich makkelijk tot 'aperitieven'.
We doen het graag, maar voelen ons vaak niet echt happy over de hoop kaasjes, salami's en chips die we bovenop onze maaltijd nog eens binnenspelen.
Maar het is toch zo leuk, even samenzitten met een glaasje en een knabbel.
En hoewel ik zelf een grote fan ben van de worteltjes en bloemkoolroosjes, af en toe heb je gewoon eens zin in iets knapperigs.

Soms moet je eens 'out of the box' denken.
Zo vind je bij de babyvoeding de bio knabbels van Hero baby terug.
Ze zijn er in wortelsmaak en kaassmaak en zien er niet alleen best lekker uit, maar zijn dat ook effectief.



Kaas Knabbels 4x15g_600x412px_L_NR-10224 copy

En laat die voedingswaarden nu toch wel eens zeer goed zijn !

Een zakje Hero baby knabbels bevat 69 kcal. Daarin zitten 2,1g vetten, waarvan slechts 0,2g verzadigde.
Van de 11,5g koolhydraten die erin zitten, zijn er slechts 0,4 g suikers.

Wortel Knabbels 4x15g_600x412px_L_NR-10228

Op de ingrediëntenlijst geen toevoegingen, kleurstoffen of bewaarmiddelen, enkel bio maïs, zonnebloemolie, bio wortelpoeder en bio rijstebloem.

Een zeer verantwoorde knabbel dus, die bovendien ook nog eens lekker smaakt (wie het liever wat meer gekruid heeft kan er altijd wat extra kipkruiden of paprika op doen).

Deze verdient zeker een plaatsje op de aperitieftafel !!

Een terugval ? De start van vooruitgang !

TIP VAN DE DAG : EEN TERUGVAL ? DE START VAN VOORUITGANG !

Iedereen heeft zo wel z'n periodes waarin het moeilijker is om dat gewicht onder controle te houden. Voor de ene is dat Kerst en Nieuw, met de vele etentjes en recepties waar je zelf weinig invloed op hebt en die gepaard gaan met meer alcohol dan gebruikelijk.
Voor de ander is dat Pasen, wanneer de chocolade eitjes luid naar je roepen : "Eet mij, eet mij".
En dan is er nog de zomer, met de ijsjes, cocktails, …

Met deze hindernissen leren omgaan is niet altijd evident. Vooral niet als je nog volop in de afslankingsfase zit.

Van zodra je jouw gewenste gewicht hebt bereikt is het makkelijker om te begrijpen dat het je al gelukt is en dat je nu gewoon moet terugvallen op je gewone eetpatroon om de schade te herstellen.

Maar wanneer je volop succes boekt maar nog een weg hebt te gaan, dan lijkt elke terugval alsof je in een ravijn valt en alles voor niks is geweest.

setback

NIKS IS MINDER WAAR ECHTER !

Het feit dat je op de goede weg was voor je "terugval", betekent dat je het goed doet.
M.a.w., van zodra je terug op dat patroon valt, gaat jouw pad weer gewoon verder in de goede richting.
Daarom zet ik "terugval" bewust tussen aanhalingstekens. Want jij mag dit misschien zien als een terugval, dit hoort gewoon bij het pad dat je aflegt.

Heb je dus een zwaar weekend voor de boeg ? Bereid je dan mentaal voor op het feit dat je niks zal verliezen of zelfs wat zal aankomen en probeer te genieten van wat je aangeboden krijgt. Weet ook, dat je na die twee dagen, weer op jouw eigen pad gaat.

Als je die klik kan maken, zal je zien dat je minder met schuldgevoelens zal gaan kampen, en stress wanneer je al dat eten voorgeschoteld krijgt. Waardoor je automatisch minder emotioneel zal gaan eten.
Probeer niet overal te zeggen, "neen dank je, ik sta op dieet". Gewicht verliezen is immers geen doel op zich. Het is gewoon een leuke extra wanneer je een gezond levenspatroon hebt. Geniet op die momenten bewust.

Pas wanneer de periodes met jouw verleidingen lang duren (denk maar aan de zomer met de vele cocktails en ijsjes), is het best dat je een aantal geschikte alternatieven hebt, zodat je een vangnet hebt. Ben je een fan van ijsjes ? Dan kan je misschien ook wel genieten van een sorbet of een waterijsje ? Ben je een fan van cocktails ? Zoek dan even een aantal alcoholvrije recepten op die niet al te veel suiker bevatten en die je ook lekker vindt, zodat je niet altijd in de alcoholval trapt. Als je voorbereid aan deze periodes begint, en ervoor zorgt dat je die alternatieven in huis hebt, dan kan je blijven genieten. En dan wordt dit ook deel van jouw nieuwe levensstijl : bewust genieten van een gezond alternatief, zonder schuldgevoelens achteraf, die helaas te vaak leiden tot emo-eten of drinken.

Plan ook wanneer je eens gaat extra genieten, zo heb je iets concreets om naar uit te kijken en is de verleiding de dagen ervoor minder groot, je weet immers wat er voor jou nog aankomt.

Als je leert dat je deze momenten ook in handen hebt, behoud je dat gevoel van controle en ga je ook achteraf makkelijker weer gewoon verderdoen ipv op te geven. Een zwaar weekend voor de boeg ? Jij weet dat je maandag wat meer zal wegen, je weet dit, dus je hebt dit in jouw handen, wanneer je maandag weer op je gewone eetpatroon valt komt dit automatisch goed !

Trager eten, minder eten

TIP VAN DE DAG : TRAGER ETEN, MINDER ETEN

In ons lichaam zijn heel wat enzymen aan het werk die een belangrijke rol spelen in onze vertering. Eén daarvan is CCK (CholeCystoKinine) dat wordt geproduceerd door onze dunne darm.
Dit treedt in werking van zodra we beginnen te eten, maar het duurt even voordat het signaal onze hersenen bereikt, toch wel zo'n 15 minuten.
En laat het nu net zo zijn, dat we vaak gehaast zijn en snel snel eten.
Voor die 15 minuten weten je hersenen echter niet dat je misschien al genoeg hebt en blijf je dus gewoon eten zonder beter te weten.

eating-quickly

Je hebt er dus alle baat bij om toch je tijd te nemen om te eten.

Ben je altijd gehaast, zorg dan dat je porties vooraf afgemeten zijn, zo vermijd je dat je meer gaat eten.
Maar ga zeker niet met de potten aan tafel snel snel eten, want dan riskeer je bij te scheppen terwijl je eigenlijk al genoeg hebt.

Op voorhand doseren dus, of rustig eten, af en toe eens pauzeren tijdens het eten. Na een kwartiertje voel je dan zelf of je nog honger hebt of niet.

Waarom gebruik ik nooit olijfolie om te bakken ?

Waarom gebruik ik nooit olijfolie om te bakken ?

Olijfolie is een bron van goede vetten, dat staat buiten kijf. Ze bevat vitamine E en vitamine K, zit boordevol antioxidanten en bevat dan ook nog eens de "goede vetten", Omega 3 en Omega 6 (goede vetten zijn vetten die onze 'slechte cholesterol' doen dalen).

olive-oil-968657_1280

Maar heb je ooit al gehoord van "Transvetten" ? Transvetten zijn aan de basis onverzadigde vetten (dus goede vetten) die door foute bewerking (te lang verwarmen op te hete temperatuur) slechte vetten worden en zo hetzelfde effect krijgen als slechte 'verzadigde' vetten. M.a.w. ze doen de slechte cholesterol in ons bloed stijgen en hebben dus een negatieve invloed op hart- en vaatziekten.

Olijfolie bereikt al een te hoge temperatuur vanaf 70° - 80° (elke soort, zowel de extra vièrge als de geraffineerde !!).

Elke bereiding in de oven of op het vuur die dus boven deze temperatuur gebeurt - en zeg nu zelf, dat zijn quasi alle bereidingen - maken van onze lekkere olijfolie dus een slechte olie.

Daarom gebruik ik voor mijn bereidingen steevast een andere plantaardige olie die wel mag gebruikt worden op hogere temperatuur, zoals zonnebloemolie, rijstolie, koolzaadolie, avocado-olie, &hellipWinking.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je olijfolie niet mag gebruiken.
Integendeel ! De smaak is immers heel lekker en gezond.

Maar werk je ovenschotel af met een scheutje olijfolie nadat je hem uit de oven haalt. Of giet nog een eetlepel olijfolie over je gerecht nadat je het van de pan hebt gehaald, of voeg het toe op het einde van de bereiding, wanneer je nog even omroert en dan alles van het vuur haalt, zodat de olie geen tijd krijgt om te verhitten.

En uiteraard is ze ook een topper in alle koude bereidingen.

Genieten dus, maar op een gezonde manier !

Pep je metabolisme op

TIP VAN DE DAG : PEP JE METABOLISME OP

Een zittende job en niet veel tijd om te bewegen ?
Zet een alarm in je smartphone en sta elk uur eens recht (ga even achter je stoel staan, loop tot bij een collega, ga eens naar toilet,&hellipWinking. Na een uur valt je metabolisme terug op een rustmetabolisme. Door even te gaan rechtstaan start je de verbranding weer en ga je dus meer energie (lees calorieën verbranden)

kantoorjob